Als ik ‘nee’ zeg voel ik mij schuldig

‘nee’ zeggen en je grenzen aangeven kan gevolgen hebben voor je omgeving. Mogelijk ben je bang niet aardig gevonden te worden als je ‘nee’ zegt en slik je derhalve jouw “nee” maar in. Mogelijk ben je bang om commentaar of kritiek te krijgen als je je mening uit en weet je (nog) niet zo goed hoe daar mee om te gaan. Dat probeer je dan op allerlei manieren te voorkomen. Bijvoorbeeld door het anderen steeds naar hun zin te maken of je juist terug te trekken en je klein en onzichtbaar te maken.

Steeds weer je best doen om ‘aardig’ gevonden te worden

Steeds weer je best doen om aardig gevonden te worden en ‘erbij’ te horen, kost veel energie.  Door je steeds zo aan te passen overschrijd je hiermee (onbewust) steeds je eigen grenzen. Op de duur wordt het lastig dit vol te blijven houden. Mogelijk merk je dat anderen jou steeds weer weten te vinden met hun vragen en verzoeken omdat ze weten dat je geen ‘nee’ zult zeggen. Op den duur kan dit het gevoel geven dat anderen over je heen lopen, je ‘gebruiken’. Daardoor kun je je niet serieus genomen voelen, je niet gezien of gewaardeerd voelen. En dit wilde je in eerste instantie juist voorkomen….

Je terugtrekken en klein en onzichtbaar maken

Stil en zwijgzaam zijn en je terugtrekken kan ook een manier zijn om mogelijke reacties of confrontaties met anderen uit de weg te gaan.  Hierdoor blijf je echter onzeker en angstig of wordt dit zelfs groter.

Tijd voor verandering!

Nee zeggen, je grenzen en behoeften aangeven, je mening durven uiten, kritiek kunnen geven en ontvangen, zijn allen belangrijke assertiviteitsvaardigheden die je helpen om zelfvertrouwen en eigenwaarde op te bouwen en die je tevens nodig hebt om je wensen en doelen in het leven te kunnen aangaan en bereiken en om je verder te ontwikkelen.